Sunday, 29 December 2013

kehidupan..

tajuk macam penuh harapan kan?? hahaha.. aku mau cerita pasal aku jak.. memang inda penting pun.. kalau orang tu rasa inda penting..

first and foremost, assalamualaikum and salam ukhwah.. wawawaaahh, islamic kan..

tiada lah, aku cuma tetiba terfikir pasal kehidupan ni.. macam mana kita mau lalui kehidupan ni..

takkan terasa manis kejayaan, tanpa menempuhi pahit dugaan..

aku terfikir.. apa aku mau jadi? bolehkah aku jadi cikgu? aku ni layak kah bekerjaya.. ya. aku akui, akua ada cita-cita mau jadi petani.. tapi, kalau mau jadi petani pun, banyak kau mau pikir.. ingat senang ka jadi petani? kita semua tahu yang kerja tu susah..

seorang kawan pernah tanya ; teah, kalau lah kawan kau ni, ada perasaan sama kau, apa kau buat? aku pun dengan selambanya jawab ; buat inda tau saja.. ya laa, perjalanan masih jauh..

tapi, cuba dia tanya ;

teah, lelaki macam mana yang kau mau jadikan laki?

soalan ni aku suka mau jawab.. mungkin aku masih mentah untuk cakap pasal kehidupan.. but, i am a wanderer..

aku mahu seorang lelaki yang mahu terus berusaha.. dia akan berusaha untuk membahagiakan keluarga.. walaupun pada awal kehidupan kami, kami ni orang miskin - kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.. tapi yang penting, dia ada akal untuk buat kami hidup senang.. aku sanggup berpanas jadi petani.. bejual di pasar.. yang penting, laki aku tu, ada inisiatif untuk membahagiakan kami sekeluarga.. aku sanggup mula dari bawah.. 

aku sebenarnya suka orang yang suka menolong orang lain terutamanya keluarganya sendiri.. directly, aku suka orang yang kerja di pasar.. (kenapa nbah aku cakap pasal pasar saja dari tadi ni?) bagi aku, orang yang macam ni, dia sanggup bersusah, yang penting kerja tu halal.. pernah kah kamu terfikir untuk bekerja walaupun kerja tu inda sesuai dengan ijazah yang kamu ada? pernah terfikir gitu? kalau penah, bagus lah.. janganlah berharap sangat untuk kerja senang.. ini dari pandangan aku lah kan ; orang yang kerja besar, lupa sama orang yang di bawah.. dorang inda sedar, tanpa orang yang di bawah ni, orang di atas inda akan mampu untuk meneruskan kehidupan.. contoh, petani, penternak, penjual di pasar tu, nelayan, cuba kalau dorang inda kerja.. kamu rasa kita masih hidup ka sampai hari ni.. tiada sumber makanan tu.. apa kau mau makan? semua mau tanam padi sendiri, gitu? pikir lah sendiri..

well, aku rasa, ni lah saja untuk kali ni.. bola main bah.. kedah main.. ni yang aku rush ni.. yang lain tu jadi renungan lah ya.. nanti-nanti lah aku update lagi.. now, aku mood bola..

oh ya, sebelum aku terlupa..

ya allah, jadikanlah hari yang terbaik dalam hidup ku adalah hari kematian ku.. amin..

 thanks sebab baca hingga ke akhirnya.. sorry lah inda dapat kasi masuk gambar.. aku rush mau tengok bola.. kedah ; hijaukuning..




notahati-siiparasit

No comments:

Post a Comment

okey, aku tahu yang inda ramai orang akan komen di sini.. by the way, thanks.. tapi, tolong pastikan, no harsh word yaa..